Аналітична інформація щодо розгляду судами в період з 01 січня 2015 року по 30 червня 2017 року справ про вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ст.204-1 КУпАП
Троїцьким районним судом Луганської області, проведено узагальнення судової практики щодо незаконного перетинання або спроби незаконного перетинання державного кордону України, тобто адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 204-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі –КУпАП) за 2015-2016 роки та І півріччя 2017 року.
Згідно ст.1 КУпАП, на місцеві загальні суди покладено завдання по охороні прав і свобод громадянина, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобіганням правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції України і Законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов’язків, відповідальності перед суспільством.
Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об’єктивне з’ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Тому на суд покладається важливе завдання у справах про адміністративні правопорушення, зокрема, встановлення винних, забезпечення правильного застосування законодавства, контроль за виконанням винесених рішень.
Метою вказаного узагальнення є дослідження щодо застосування судом чинного законодавства та міжнародно-правових договорів, ратифікованих Верховною Радою України при розгляді судових справ про адміністративні правопорушення за ст. 204-1 КУпАП, виявлення при цьому проблемних питань у судовій практиці та з’ясування можливих шляхів для їх вирішення.
Захист державного кордону України є невід’ємною частиною загальнодержавної системи забезпечення національної безпеки і полягає у скоординованій діяльності військових формувань та правоохоронних органів держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом.
Охорона державного кордону України є невід'ємною складовою загальнодержавної системи захисту державного кордону і полягає у здійсненні Державною прикордонною службою України на суші, морі, річках, озерах та інших водоймах, а також Збройними Силами України у повітряному та підводному просторі відповідно до наданих їм повноважень заходів з метою забезпечення недоторканності державного кордону України.
У відповідності до ст. 6 Закон України «Про прикордонний контроль» перетинання особами державного кордону здійснюється лише за умови проходження прикордонного контролю. Початком здійснення прикордонного контролю особи є момент подання особою паспортного, інших визначених законодавством документів для перевірки уповноваженій службовій особі Держприкордонслужби. Паспортним документом згідно вказаного закону виданий уповноваженим державним органом України чи інших держав або статутними організаціями ООН документ, що підтверджує громадянство, посвідчує особу пред’явника, дає право на в’їзд або виїзд з держави і визнаний Україною.
Згідно ст. 204-1 КУпАП – перетинання або спроба перетинання державного кордону України будь-яким способом поза пунктами пропуску через державний кордон України або в пунктах пропуску через державний кордон України без відповідних документів або за документами, що містять недостовірні відомості про особу, чи без дозволу відповідних органів влади, тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
Таким чином, зрозуміло, що незаконне перетинання або спроба незаконного перетинання державного кордону України здійснюється різними способами, а саме:
Кожен із перелічених способів незаконного перетину державного кордону України тягне за собою як кримінальну, так і адміністративну, відповідальність.
Статистичні дані
У зв’язку із особливостями територіального розташування Троїцького району Луганської області одними з найбільш поширених правопорушень є незаконне перетинання або спроба незаконного перетинання державного кордону України, тобто адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 204-1 КУпАП.
За період 2015-2016 роки та І півріччя 2017 року до Троїцького районного суду Луганської області надійшло 75 справ відповідної категорії, з яких розглянуто 65 справ.
Як свідчить практика, в більшості випадків вина правопорушників є доведеною, у зв’язку з чим судді виносили постанови про накладення адміністративного стягнення.
Так, протягом 2015 року до адміністративної відповідальності за ст. 204-1 КУпАП було притягнуто 24 особи, у 2016 році – 22 особи, а за І півріччя 2017 року – 19 осіб.
У 2017 році суддями Троїцького районного суду Луганської області у двох справах ухвалювались постанови про закриття провадження у зв’язку із малозначністю діяння, а також через відсутність події і складу адміністративного правопорушення.
Що стосується якості матеріалів, які надходять до суду, варто відмітити, що, зазвичай матеріали складені якісно, що підтверджує той факт, що за зазначені вище періоди лише 3 справи були повернені для дооформлення.
При цьому варто звернути увагу на збільшення кількості справ зазначеної категорії. В порівнянні з минулим роком, протягом якого надійшло 24 справи відповідної категорії, за І півріччя 2017 року до суду вже надійшло 27 таких справ.
Не залишається осторонь і питання вивчення демографічних показників осіб, які вчинили правопорушення. Як вбачається з розглянутих суддями справ про притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 204-1 КУпАП, переважна більшість правопорушень зазначеної категорії вчиняється чоловіками (близько 95% всіх справ). Крім того, здебільшого такі правопорушення вчиняються громадянами України.
Проблемні питання.
Що стосується проблемних питань під час розгляду справ про адміністративні правопорушення зазначеної категорії, варто зазначити визначений законодавцем строк розгляду таких справ, оскільки згідно ст. 277 КУпАП, справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 204-1 КУпАП розглядаються протягом доби. Таким чином, у випадку не зазначення засобів зв’язку правопорушника, надзвичайно складно розглянути справу без порушення строку, визначеного ст. 277 КУпАП.
Крім того, окремої уваги заслуговує питання залучення перекладача для розгляду таких справ, оскільки особи, які перетинають державний кордон України, не завжди повною мірою володіють державною мовою. Знову ж таки, більшою мірою ця проблема виникає у зв’язку із встановленням строку розгляду терміном в одну добу.
Таким чином, проаналізувавши динаміку находження справ про адміністративні правопорушення, відповідальність за які передбачена ст. 204-1 КУпАП, вбачається тенденція до збільшення правопорушень зазначеної категорії протягом 2015 року - І півріччя 2017 року.
Водночас з цим, не заважаючи на велику завантаженість, суддями Троїцького районного суду Луганської області під час розгляду справ зазначеної категорії справ дотримуються законодавчо визначені строки.
Додаток: статистична інформація щодо розгляду Троїцьким районним судом Луганської області за період з 01 січня 2015 року до 30 червня 2017 року справ про вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ст. 204-1 КУпАП на 1-му арк.
Узагальнення підготовлене
помічниками Троїцького районного
суду Луганської області
Кондрюкова А.А
Чумак М.Ю.